tuningstudio.fi

Snow Performance -vesiruiskutus

Snow Performance Boost Cooler vesi-/metanoliruiskutus:

Lisää tehoa, säästää polttoainetta ja estää nakutuksen

 

Ahtolämmöillä on taipumus nousta jyrkästi kun moottoria kuormitetaan pidempään. Esim. hitaassa kaupunkiajossa tai kuumalla kelillä välijäähdytin ei toimi kovin tehokkaasti. Tuloksena moottorinohjaus leikkaa moottoritehoa. Tämä ilmiö on tyypillinen ohjelmallisesti viritetyissä autoissa, joissa on vakio välijäähdytin. Mitä enemmän viritystä, sitä enemmän konehuoneen lämpeneminen nostaa imulämpöjä.

Tämä ongelma ratkeaa vain käyttämällä vesiruiskutusta!

Veden ja metanolin seoksen ruiskuttaminen imupuolelle on tehokkain ja yksinkertaisin tapa parantaa moottorin hyötysuhdetta. Tämä menetelmä tunnettiin jo autoilun alkuaikoina. Suorituskyky- ja päästövaatimusten tiukentuessa vanha ratkaisu on osoittanut arvonsa: vesiruiskutus on tehokkain tapa pudottaa moottorin lämpökuormaa ja päästöjä. Samalla tehot nousevat ja kulutus putoaa.  Tässä yhtälössä kaikki osapuolet voittavat!

 

Snow Performance  Boost Cooler vesi-/metanoliruiskutus -järjestelmät

Boost Cooler tarvikkeet ja lisäkomponentit

Autolehtien artikkeleita Snow Performance - vesiruiskutusjärjestelmistä

Vesiruiskutuksen edut ja hyödyt

 

 

Snow Performance Boost Cooler -vesiruiskutusjärjestelmä

Amerikalainen Snow Performance on kehittänyt Boost Cooler -tuotesarjan 2000-luvun autojen ja työkoneiden tarpeisiin. Elektroninen ohjaus, monipuoliset säätömahdollisuudet ja valmiiksi testatut ratkaisut takaavat, että halutut tulokset saavutetaan, oli kyse polttoaineen säästämisestä raskaassa kalustossa tai detonaation hallinnasta rajusti viritetyssä kilpa-autossa.

Vesiruiskutus ja välijäähdytin ovat suorituskyvyn kannalta optimaalisin yhdistelmä. Välijäähdytin huolehtiin jäähdytyksestä imusarjaan asti. Vesiruiskutus puolestaan vaikuttaa palotilassa! Detonaation (nakutuksen) estämiseen vesiruiskutus on tehokkain saatavissa oleva ratkaisu. Lisäksi vesiruiskutus alentaa pakolämpötilaa ja -painetta, vähentäen turboon kohdistuvaa kuormitusta.

Vesiruiskutuksen suutin/suuttimet asennetaan välijäähdyttimen jälkeen. Näin saavutetaan tehokkain imuilman lämpötilan pudotus. Imuilman lämpöjen kanssa painittaessa vesiruiskutus (tai vesi-/metanoliruiskutus) on tehokkain keino lämpöjen pitämiseen kurissa.

Boost Cooler -järjestelmät on tehty kestämään kovaa käyttöä. Komponentit ja ratkaisut on testattu niin virityksessä kuin raskaissa työkoneissa. Snow Performance osallistuu aktiivisesti moottoriurheiluun. Boost Cooler vesi-/metanoliruiskutuksella varustetuilla autoilla on mm. voitettu Pikes Peak -mäkikilpailuja sekä rikottu bensa- ja dieselautojen nopeusennätyksiä.

 

Esim. Suomen Nopein katuauto on varustettu Boost Cooler Stage 2 -vesiruiskutuksella.

 

       Katso video ennätysautosta               Ennätysajo in-car -kameralla kuvattuna

 

Snow Performance on testattua tekniikkaa

 

Digitaaliset ohjainlaitteet

Boost Cooler Stage 2 ja Stage 3, sekä MPG MAX -järjestelmissä käytetään Snow Performance kehittämiä digitaalisia ruiskutuksen ohjailaitteita. Lineaarisesti ruiskutusmäärää, sekä alkamis- ja maksipimistettä säätävä Stage 2 -ohjain on luotettava ja helposti säädettävä laite. Stage 3 EFI -sarjan ohjain huomioi useampia muuttujia mahdollistaen ruiskutuksen monipuolisemman 2D-kartalla tarkasti käyttötilanteen mukaan.

 

Vartavasten suunniteltu pumppu

Snow Performance -pumput on alunperin suunniteltu vesi-/metanoliruiskutukseen. Sen järeä rakenne on tehty kestämään jatkuvaa käyttöä raskaissa työkoneissa, ja kuumana käyvissä kilpakoneissa. Snow Performance -pumput valmistetaan USA:sssa. Snow-pumppua on kopioitu innokkaasti, mutta yli 20-vuoden ajan se on ollut alan mittapuu. Snow Performance -pumpun tuotto riittää jopa 18-litran dieselmoottoreiden tarpeisiin. Virityskäytössä tuotto riittää usean tuhannen hevosvoiman moottoreihin. Jatkuva 8 bar paine takaa äärimmäisen hienojakoisen sumutuksen, ja siten tehokkaimman jäähdytyksen.
 

Suutin on järjestelmän kriittisin komponentti

Snow Performance kehittää jatkuvasti polttomoottoreiden vesi-/metanoliruiskutukseen tarkoitettuja suuttimia. Korkea ruiskutuspaine ja pyörteyttävä suutin tuottavan äärimmäisen hienoa vesisumua. Mitä hienompi sumu, sitä enemmän ja se sitoo lämpöä imuilmasta. Viileämpi imuilma tuottaa enemmän tehoa, mahdollistaa täydellisemmän palamisen, ja vähentää detonaation riskiä. Lisäksi vesiruiskutus pitää palotilan puhtaana karstasta, mikä takaa että moottorin suorituskyky säilyy halutulla tasolla.

 

Helppo asentaa, vaivaton käyttää

Kun hankit Boost Cooler -sarjan, saat valmiin ja toimivaksi hiotun kokonaisuuden. Asennus, ja säätäminen on yksinkertaista, joten käyttöönotto on yksinkertainen operaatio. Valmin paketin asennukseen kuluu tyypilllisesti aikaa 1-3 tuntia. Asennettu ja käyttöönotossa säädetty järjestelmä on käytännössä huoltovapaa, tosin vettä on syytä lisätä säiliöön tarpeen mukaan. 



Suorituskyky on testattu ja todistettu

Snow Performance -tuotteista on tehty sadoittain lukuisia dynotestejä, ja riippumattomia autolehtien testejä. Tulokset osoittavat, että fysiikan lait ovat edelleen voimassa. Vesi sitoo höyrystyessään erittäin voimakkaasti lämpöä. Viileämpi imuilma parantaa sylinteritäytöstä, joka puolestaan tehostaa palamista. Tuloksena matalampi palolämpötila, täydellisempi palaminen ja parantunut moottorin hyötysuhde. Eli enemmän tehoa ja pienemmällä polttoaineenkulutuksella.

Kun tavoitteena on runsas tehonlisäys, tai moottorin nakutuksen tehokas rajoittaminen, voidaan seokseen lisätä metanolia, etanolia tai muuta alkoholia. Metanolia käytettäessä saavutetaan 15-30% tehonlisäys. Lisäksi metanoli alentaa voimakkaasti palolämpötilaa, vähentäen pakopaineita ja pakolämpöä.

 
Snow Performance Boost Cooler tekee sen minkä lupaa. Piste!

 

asiakaspalvelu@tuningstudio.fi     ma-pe  10-17     045 1295 005
 

 

Snow Performance  Boost Cooler vesi-/metanoliruiskutus -järjestelmät

Boost Cooler tarvikkeet ja lisäkomponentit

Autolehtien artikkeleita Snow Perfromance - vesiruiskutusjärjestelmistä

Vesiruiskutuksen edut ja hyödyt