tuningstudio.fi

Kaksoismassavauhtipyörä

Tilaa alkuperäinen LuK- ja Sachs-kaksoismassavauhtipyörä edullisesti

Alkuperäinen kaksoismassavauhtipyörä

Toimitamme alkuperäiset LuK- ja Sachs-kaksoismassavauhtipyörät kaikkiin automerkkeihin ja -malleihin. Toimitamme tuotteet suoraan kotiovelle. Edulliset hinnat. Hankimme, ja toimitamme myös harvinaisemmat varaosat. Meiltä löytyy ratkaisut kun autoa on viritetty, tai kytkin ei kestä esim. vaununvetoa tms. tavallista kovempaa käyttöä.   
 
Soita, tai jätä tarjouspyyntö. Tarjouspyynnön jättäminen käy kätevästi klikkaamalla allaolevaa "Lähetä tästä tarjouspyyntö" -linkkiä. Asiakaspalvelumme vastaa viimeistään seuraavana arkipäivänä.
 
 
 
 
Varaosien puhelinpalvelu  ma-pe  10-17  045 1295 005   
 

Vahvistetut kytkimet & kova vauhtipyörä. Viritetyty autot ja raskas ajo

 

Vauhtipyörä & kytkin – voimansiirron vaimentimet

Vauhtipyörää on käytetty polttomoottoreiden syntymästä lähtien. Sen tehtävänä on tasata työtahdin nopeita voimapulsseja tasaisemmaksi pyörimisliikkeeksi.

Perinteinen ratkaisu on kiinteä vauhtipyörä, jonka vastinparina on jousitettu kytkinlevy. Kytkinlevyn jouset jatkavat edelleen käynnin tasaamista. Uudempi ratkaisu on kaksoismassavauhtipyörä, joka yleistyi vasta 1990-luvulla.

Kaksoismassavauhtipyörässä on kaksi toisiinsa nähden liikkuvaa vauhtipyörä, joiden keskinäistä liikettä on voimakkaasti vaimennettu. Rakenteen tarkoitus on yhdistää kevyemmän pyörivän massan edut, ja suuremman massan mahdollistama isompi vaimennusteho.

Kaksoismassavauhtipyörä on kuluva osa, jonka rikkoutumisesta seuraa kallis remontti. Kaksoismassavauhtipyöriä ei korjata, vaan remontti toteutetaan vaihtamalla sekä vauhtipyörä että kytkin. Korjauksen voi toteuttaa useita vaihtoehtoisia ratkaisumalleja käyttäen.

 

Vauhtipyörä- ja kytkinremontin vaihtoehdot

  1. Korjaus alkuperäisiä osia käyttäen soveltuu parhaiten uusiin autoihin. Toimitamme alkuperäiset Sachs- tai LuK-merkillä valmistetut kaksoismassavauhtipyörät ja kytkimet kaikkiin automalleihin.

  2. Valitaan kaksoismassavauhtipyörän korvaussarja, ts. SMF-kit eli Single Mass Flywheel -sarja. Muunnossarja sältää kiinteän vauhtipyörän ja jousitetun kytkimen. Ratkaisu säästää automallista riippuen 20-50% varaosakustannuksissa. Toimitamme korkealaatuisia National- ja Valeo-merkkisiä kaksoismassavauhtipyörän korvaussarjoja.

  3. Korvaussarja, joka sisältää kiinteän vauhtipyörän, ja vahvistetun kytkimen. Suosittelemme tätä ratkaisua raskaaseen käytötön, kuten vaununvetoon, softaoptimoituihin autoihin sekä reilusti viritettyihin autoihin. Toimitamme CG Performance -korvaussarjoja. Valmistajamme järein ratkaisu pystyy välittämään yli 600 Nm vääntömomentin.

 
Miksi autotehtaat käyttävät kaksoismassavauhtipyörää?
  • Sallii ajamisen matalilla kierroksilla, jopa alle 1500 rpm.
  • Kevyempi massa helpottaa polttoaineen säästämistä.
  • Pienempi melutaso voimansiirrosta parantaa mukavuutta.
  • Pienentää vaihteistoon ja kampiakseliin kohdistuvaa kuormitusta.
  • Vähemmän ohjaamoon välittyvää värinää

       

Rikkoutuneen kaksoismassavauhtipyörän oireet:

  • Voimansiirron helinä kolina moottorin käydessä (vaimenee kun painetaan kytkintä)
  • Auto ”nyykähtää” varoittamatta liikkeellelähdössä
  • Epämääräinen tuntuma kytkimeen
  • Kytkin ottaa kiinni epätasaisesti
  • Kytkimen luisto kielii kaksoismassan pohjaavan

 

Moottorin viritys ja kaksoismassavauhtipyörä

Kaksoismassavauhtipyörän ominaisuudet, kuten vääntömomentin kesto ja värähtelynvaimennus on moottorin valmistajan toimesta säädetty moottorityypin ominaisuuksia vastaavaksi.

Moottorin viritys lisää moottorin vääntömomenttia. Tämä puolestaan lisää sekä vauhtipyörän joustoliikkeen pituutta, samalla kun moottorin tuottaman tehopulssin voima kasvaa. Joustoliikkeen maksimipituus, ja vauhtipyörän vaimennuskyky määrävät kuinka paljon tehoa kaksoismassavauhtipyörän läpi voidaan välittää. Kaksoismassavauhtipyörän vaimennuskapasiteetin loppuessa kytkin alkaa moottorin tehopulssien voimasta luistaa.

Kytkimen luisto aiheuttaa jatkuessaan kytkimen- ja kaksoismassavauhtipyörän ennenaikaista kulumista ja lopulta rikkoutumisen. Ominaisuuksistaan johtuen, kaksoismassavauhtipyörä asettaa virittämiselle rajat, joiden ylittäminen onnistuu vain vaihtamalla tilalle kiinteä vauhtipyörä, ja vahvistettu kytkin.

 

Vaihdelaatikon vahvistaminen ja käyntiäänen vaimennus

Käytännössä on havaittu, että kaksoismassavauhtipyörän korvaussarjan käyttäminen ei vaikuta auton käytettävyyttä heikentävästi. Käyttäjät ovat raportoineet, että liikkeellelähdöt käyvät jouheammin. Pienempi jousto voimansiirrossa voi jopa helpottaa auton ajettavutta. Lisäksi korvaussarjan vauhtipyörä on yleensä alkuperäistä painavampi. Tuloksena on usein jopa kasvanut käyttökelpoinen vääntömomentti.

Vastaavasti, kiinteä vauhtipyörä lisää voimansiirtoon välittyvää värähtelyä. Tämä tarkoittaa, että alakierroksilla auto ”pyytää” aikaisemin vaihtamaan pienempää vaihdetta. Vetoalueen lievä kapeneminen aivan alimmilta kierroksilta (1200-170 rpm) on pääsääntöisesti ainoa havainto, jonka käyttäjät ovat raportoineet – eikä sitäkään yleensä pidetä ongelmana. Tottunut autoilija osaa vaihtaa vaihtaa muutenkin pienemmän pykälän kun kierrokset putoavat riittävän alas. Käyttäjien raporttien mukaan vaihto kiinteään vauhtipyörään ei ole lisännyt polttoaineen kulutusta.

 

Vaihdelaatikon käyntiäänen pehmentäminen

Kaksoismassavauhtipyörän korvaussarjan asenuksen yhteydessä on kannattaa auton vaihdelaatikko vahvistaa RVS-käsittelyllä. RVS muodostaa hammasrattaiden pintaan kestävän ja liukkaan metallikeraamisen pinnan. RVS myös optimoi käyntivälykset, ja pienentää kitkan lähes olemattomiin. Tuloksena on kevyemmmin pyörivä, ja hiljaisempi vaihdelaatikko.

Pyrittäessä parhaaseen mahdolliseen tulokseen, voidaan RVS-käsiteltyyn vaihdelaatikoon vaihtaa käsittelyn jälkeen Del Ron tai Amsoil -öljyt. Suomalainen Del Ron ja amerikalainen Amsoil ovat todennäköisesti parhaat markkinoilta vapaasti saatavissa olevat voiteluaineet.